son beğenilen tanımları son kötülenen tanımları
genel istatistikler
http://www.cayce.egympie.com.au/images/pinealcolors.gif
etkilenmistir. dualizmden bahseder ve dualizmi; zihnin ve bedenin yaratilisi olarak birbirinden ayri varliklar olarak kabul eder. descartes zihnin ve bedenin (bkz: pineal gland) sayesinde bu isi basardigini söyler. psisik süreçleri derinlemesine incelemistir.
toplantıya o zamanki dünya nüfusunun yarasından fazlasını oluşturan 20 asya ve afrika ülkesi katılmıştı. konferansı düzenleyen ülkeler, batılı devletlerin asya' ya ilişkin aldıkları kararlarda kendilerine danışılmamasından duydukları rahatsızlığı dile getirdiler. tartışmalar temel olarak sovyetler birliği' nin doğu avrupa ve orta asya' daki tutumunun batılı devletlerin sömürgeciliği ile eş biçimde eleştirilip eleştirilmemesinde yoğunlaştı. sonunda "tüm görünümleri ile sömürgeciliğin" mahkum edilmesi üzerinde uzlaşıldı. birleşmiş milletler bildirisi' ndeki ilkelerle hindistan başbakanı nehru' nun beş ilkesini kapsayan on maddelik bir " dünya barış ve işbirliğini geliştirme bildirisi" oybirliği ile kabul edildi. konferansa katılan türkiye' nin toplantılar boyunca izlediği batı yanlısı tutum, bağlantısızlık politikası izleyen diğer üçüncü dünya ülkeleri ile ilişkilerinin soğumasına neden oldu.
id kişiliğin en ilkel ve en az ulaşılabilir bölümüdür. id' in güçlü etkileri arasında cinsellik ve saldırganlık içgüdüleri gelir. id ile dış dünya arasında ego dengeyi sağlar. ego, id' in denetimsiz ve ısrarlı tutumlarının tersine, mantığı temsil eder. ego' da gerçeklik ilkesi hakimdir. ego aslında id' i engellemek için değil, onu en uygun biçimde doyuma ulaştırmak için çalışır. kişiliğin üçüncü parçası süperego' dur. süperego ilk çocukluk yıllarında, davranış kurallarının, ödüllerin ve cezaların sindirildiği bir sistem yoluyla ebeveyn tarafından öğretilmesi ile gelişir. freud süperego için, üst ben terimini kullanmıştır. süperego, ahlaki öğeler ve mükemmelliğe doğru bir çabanın savunuculuğunu temsil eder. davranışımızın doğruluğunu onaylayan içimizdeki ses gibidir, yani vicdandır. freud' da kolektif insan egosuna yönelik 3 büyük şok ise: 1. dünya evrenin merkezinde değildir, güneş etrafında dönen pek çok gezegen vardır. (copernic) 2. insanlar yaratılışları itibariyle ayrıcalıklarla donatılmış, kendine özgü, ayrı bir tür değildir. sadece hayatın daha düşük seviyelerinden gelişen yüksek düzeyli bir hayvan formu gösterirler. (charles darwin) 3. biz hayatımızın rasyonel idarecileri değiliz, aksine farkında olmadığımız, bilinçaltı güçler tarafından kontrol ediliriz. (sigmund freud) freud' a göre insan, ego tatmini azamide tutmak için "savunma mekanizma" ları geliştirmiştir. bunlar: yalanlama, yön değiştirme, yansıtma, mantığa bürüme, karşıt tepki geliştirme, gerileme, bastırma, yüceltme
ilk deneysel psikolog olan wundt' un ilk laboratuarı 1879' da Leipzing üniversitesi' nde açması psikolojinin doğuşu kabul edilmiştir. wundt kendi iç bakışsal yöntemlerinden yola çıkarak üç boyutlu duygu teorisini geliştirdi. 1) hoş olan ve olmayan 2) gerilim ve rahatlama 3) heyecan ve çöküntü wundtcu düşünce çağdaş psikolojide aktif bir konu durumunda değildir. bunun sebebi 1. ve 2. dünya savaşları arasında wundt' un eserlerinin ingilizce konuşulan bir dünyada kaybolup gitmesidir. ayrıca bu dönemde almanya' da gestalt psikolojisi ve avusturya' da psikanaliz wundt' un sistemine gölge düşürmüştür. birleşik devletlerde de işlevselcilik ve davranışçılık wundt' un etkisini yok etmiştir. wundt' un tüm yayınlarının bulunduğu laboratuar da, 2.dünya savaşı' nda 1943' de yıkılmış ve wundt' cu psikolojinin yapısı, içeriği, şekli, sonsuza dek kaybolmuştur. kaynak:çağdaş psikoloji kuramları
makyavel`in temel düşüncelerini şöyle sıralamak mümkündür: 1) en önemli ve temel amaç devleti yaşatmak ve gücünü devamlı olarak artırmaktır. bu amacı gerçekleştirmek için kullanılacak her araç yasaldır. 2)din, ahlak ve hukuk devlete bağlıdır. amacı gerçekleştirmek için gerektiğinde devlet bunları alet olarak kullanmalıdır. 3)devletten bağımsız ahlak ve hukuk düşünülemez. devletin bitiği yerde, hukuk da ahlak da biter. hukuk ve ahlak devlet için vardır. 4)devlet bir ulusa dayanıyorsa, yeterli gücü bu kökten alabilir. kilise devletin karşısında ya da üstünde olmamalıdır.
19. yy da devletin kurtarılması ve devamı konularında çalışan diğer aydınlar gibi prens sabahattin de bu soruna ve çözüm yöntemlerine yoğunlaşmıştır. bu fikirler science sociale, teşebbüs-i şahsi, adem-i merkeziyet ve liberalizm başlıklarında toplanabilir. le play tarafından kurulan sciene sociale prens sabahattin' in fikir bütünlüğünün temelini oluşturmaktadır. sabahattin' in, sciene sociale' in öğretilerininin tüm sosyo-ekonomik sorunların çözümlerine sahip olduğu inancı tamdı. prens sabahattin toplumları ferdi kabiliyetlerin gelişmesine olanak vermeyen genel hayatın özel hayata hakim olduğu "kamucu yapı" ve kişisel girişimciliğin gelişmesini sağlayan "bireyci yapı" olarak ikiye ayırır. batı medeniyetlerinin karakteristiğinde bu ülkelerin gelişmesini sağlayan bireyci yapı varken doğu ülkelerinde ise bunun zıddı kamucu yapı var. sabahattin bu noktada osmanlıdaki kamucu yapıyı "memur" devleti olunmasına bağlar ve bu anlayışa saldırır. bu her türlü elitin memur olduğu bir ülkede çok derin bir sosyal eleştiridir. sabahattin devletin kurtuluşunun bir an önce ferdiyetçi yapıya geçilmesiyle olacağını söylüyordu. bunun ise eğitim yoluyla yapılarak hem kız hem de erkek çocuklara bu öğretinin verilmesini dile getirir. sabahattin' in burada yaptığı bir hata fransa toplumunun problemlerine yönelik sosyolojik bir kavramı siyasallaştırması ve kendi farklı toplumuna uygulamak istemesidir. prens sabahattin' in osmanlıda bir burjuvazi yaratmak çabası içinde olduğu görülmektedir.sabahattin, artık durağan bir yapı yerine harekete geçen ve tuttuğunu koparanların olacağı, maddi kalkınma temellerin önem kazandığı bir dönemin başladığını belirtiyordu. bu nedenle şahsi teşebbüse önem veriyordu. bu yönde öncelikle yapılması gereken fikirlerin hayata geçirilmesi bu ise okulların ve eğitimin baş rolü oynayacağını bir ortam hazırlanıyor ve bir an önce harekete geçilmesini öneriyordu. prens sabahattin' in adem-i merkeziyet prensibi üzerinde çok fazla tartışılmıştır. 1902' deki i. jön türk kongresinde başlayan çatışma ittihat terakki' nin bölünmüşlüğünü oluşturacaktı. sabahattin' e göre imparatorluk dahilinde milliyetçilik akımlarını önlemenin yolu adem-i merkeziyetçiliktir. ferdiyetçi yapıya geçişte teşebbüsçülüğü engellemeyecek model adem-i merkeziyettir. prens adem-i merkeziyetten bahsederken geniş bir alana yayılan osmanlının her köşesinde farklılıklar olduğunu, buraların merkezdeki memurlar tarafından değil bölgenin kendi içinden yönetilmesini savunuyordu. bunun siyasi bir adem-i merkeziyet değil idari bir ademi merkeziyet olduğunu söylüyordu. prens sabahattin türk liberalizminin öncülerinden biri olarak tanıtılsa da o kendini liberal olarak tanımlamıyordu. liberalizmin ve sabahattin' e atfedilen liberalizmin felsefi ve tarihi bir örtüşmeden uzaktı. yine de abdülhamit rejiminin baskısı karşısındaki tavrı, serbest girişime desteği ve yerelin yerelden yönetimi tarafından koyduğu tavır prens sabahattin' i bir çeşit liberal sıfatına koyabilmemizi sağlıyor. not: "jön türkler' in siyasi düşünceleri" adlı makalemden alıntıdır.
tüm eserleri: peter camenzind gertrud rosshalde knulp demian siddhartha bozkır kurdu (der steppenwolf) narkis ve goldmund (narziss und goldmund) boncuk oyunu (das glasperlenspiel) gençlik bunalımları harika çocuk inanç da sevgi de aklın yolunu izlemez sevgi uzerine küçük dünyalar klingsor's last summer
eserleri: amerika günlükleri başkaldıran insan büyüyen taş caligula denemeler düğün ve bir alman dosta mektuplar düşüş ecinniler ilk adam mutlu ölüm sıkıyönetim sisifos söyleni sürgün ve krallık tersi ve yüzü veba yabancı yolculuk günlükleri
sözlük hiçbir kurumla bağlantılı olmayan birkaç kişi tarafından düşünülmüş bağımsız bir platformdur. sözlük içerisindeki yazıların tüm sorumluluğu yazarlarına aiittir. sözlük bu yazıların doğru olduğu hakkında bir teminat vermez. yazılan yazıların telifi bize ait değildir, çalınız çırpınız ama kaynak gösteriniz. sözlük sistemi ile geliştirilmiştir. |